نوشته شده توسط : msnag

ارتفاع درخت ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر و بعصی‌ها دارای اعضاء چوبی تا ۳ متر ارتفاع و شاخه‌های هوایی و برگ‌های متناوب نوک تیز با گل‌های ریز سفید مانند گل باقلا و میوه ان کوچک ناشکوفا (پوشینه دار) بقدر بند انگشت با پوست تیره رنگ و دانه‌های متعدد می‌باشد.

هل انواع مختلفی دارد: هل سفید و هل سیاه و هل سبز و هل رسمی. که طبیعت همه ان‌ها گرم و خشک و نوع سبز ان تند و معطر بوده و از دو نوع دیگر مرغوب تر است.

دانه‌های هل بویی قوی و طعمی مطبوع دارد از مغز و پوستش برای درمان و معطر ساختن غذاها و پختن شیرینی استفاده می‌شود.در ایران بیشتر از هل سبز استفاده می‌کنند.

مصرف زیاد هل در افرادی که طبیعت گرم دارند مضر است.
کسانی که یبوست دارند کمتر مصرف کنند.
کسانی که فشار خون یا زخم معده دارند نباید در خوردن آن زیاده روی کنند.
مصرف زیاد آن هم تپش قلب را افزایش می دهد و هم برای بیماری های روده و ریه مفید نیست.
برای بیماری‌های سوزاک و سیفیلیس و عفونت های ادراری بانوان حامله مضر می‌باشد.
کسانی که ورم پروستات دارند کم مصرف کنند.
مقدر مصرف زیاد هل برای روده ها مضر است . برای رفع این اشکال آنرا باید با کتیرا خورد .
توجه کنید که مقدار مصرف باید از یک مثقال بیشتر نشود.
separator line

همچنین بخوانید:

خواص دارویی و درمانی هل را میدانید؟

آشنایی با خواص هل

عرق هل : فواید بی نظیر عرق هل برای سلامتی بدن

 

separator line

خواص عرق هل عبارتند از:
عرق هل تقویت کنده قلب است.
عرق هل بادشکن بوده و گاز معده و روده را از بدن خارج می سازد.
عرق هل تقویت کننده بدن است.
عرق هل ادرار آور است.
عرق هل قاعدگی را باز می کند.
عرق هل زخم های دهان را برطرف می کند، بدین منظور دم کرده هل را در دهان قرقره کنید.
عرق هل خوشبو کننده دهان است.
عرق هل برای تسکین درد گوش ، گرد هل را در گوش بریزید.
عرق هل تب را پایین می آورد.
عرق هل معالج سرماخوردگی است.
عرق هل برای تسکین درد روماتیسم مفید است.
عرق هل ضد مسمومیت است.
عرق هل برای رفع بیماری های چشم مفید است.
separator line

مصرف عرق هل در دیابت:
مصرف هل در دیابت منعی ندارد.

separator line

فواید عرق هل برای پوست:
هل سبز باعث شاداب شدن پوست می‌گردد چند دانه هل را در آب جوشانده آب را صاف نموده با یک قاشق روغن بادام شیرین مخلوط نموده صورت را ماساژ دهید.

separator line

مصرف عرق هل در بارداری و شیردهی:
مقدار هلی که برای برای معطر کردن چای به آن اضافه می کنند در دوران بارداری و شیردهی مانعی ندارد.

separator line

طرز استفاده از هل
دم کرده : مقدر ۳۰ گرم هل کوبیده را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید بمدت ۱۰ دقیقه دم بکشد سپس صاف کرده و بنوشید .

هل را همچنین می توان به چای اضافه کرد .

ترکیبات شیمیایی عرق هل
هل دارای اسانس فرار و معطری در حدود ۴% می باشد ضمنا این گیاه دارای مواد رزینی و چربی نیز است .

نام‌های دیگر آن: قاقله، هیل، هال، قاقله کبار، قاقله ذکر، قاقله غراب، قاقله صغار، قاقله انثی، خیربوا، هیل بوا، هال بوا، هیل غراب، حماما و هیل ذکر می‌باشد.

هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. جویدن دانه های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا، می تواند بوی نامطبوع دهان(مثل بوی سیر و پیاز) را نیز خنثی کند.

دانه های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده ها را تقویت می کنند. هل اشتها را تحریک می کند و عمل هضم غذا را بهبود می بخشد. نوشیدن دم کرده ی داغ آن موجب تسکین کولیت، سوءهاضمه، باد نفخ، حالت تهوع و بی حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می شود.

یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند عرق هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. از این رو می توان آن را به محصولات لبنی و پودینگ ها افزود تا اثر شیر را که موجب تشکیل خلط در گلو می شود خنثی کرده و به هضم آن نیز کمک کند.

دانه های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می کنند. هل چنان که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد و در رفع افسردگی موثر است.

هل همچنین کلیه ها را تقویت می کند و گفته می شود برای درمان شب ادراری کودکان مفید است.

عرق هل

تهیه یک دم کرده دارویی با هل:
برای تهیه یک دم کرده ی گیاهی معطر و آرام بخش و خوش طعم، 4 عدد دانه هل را همراه با 4 عدد دانه فلفل سیاه، 4عدد دانه میخک، یک قطعه دارچین نکوبیده و چند حلقه نازک زنجبیل تازه در 600 میلی لیتر آب بریزید.
آن را به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید، اما مواظب باشید نجوشد.
دم کرده را صاف کنید و به صورت داغ همراه با کمی شیر یا عسل بنوشید.
نوشیدن این دم کرده دو بار در روز، درمانی فوق العاده برای سرفه و سرماخوردگی است.
نکته: برای عطرآگین کردن غذا، شیرینی یا مربا، حتما لازم نیست غلاف آن را باز کرده و دانه های سیاه رنگ هل را مورد استفاده قرار دهید؛ میوه هل با همان غلاف نیز به اندازه کافی غذاها را خوش طعم می کند؛ مگر آنکه طعم جویدن دانه های هل در دهانتان را دوست داشته باشید.



:: بازدید از این مطلب : 382
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : msnag

این گیاه همچنین منبع غنی از ویتامین‌های مهمی همچون گروه B کمپلکس ، ویتامین A ، ویتامین C ، نیاسین، تیامین و پیرودوکسین است.
مرزه خشک ۱.۸۱۰ میلی گرم از ویتامین B6 را تامین می‌کند. پیریدوکسین نیز سطح GABA ( تسکین دهنده انتقال دهنده عصبی) در مغز را بالا نگه می‌دارد و در نتیجه استرس را کاهش می‌دهد.
ویتامین C به بدن کمک می‌کند در برابر عومل عفونی مبارزه کند و سطح رادیکال‌های آزاد و مضر در بدن را کاهش دهد.
ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی و آنتی اکسیدان است که برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی و پوست سالم و همچنین برای بینایی ضروری است.مصرف موادی که سرشار از ویتامین A هستند برای محافظت از ریه‌ها و پیشگیری از سرطان مجاری تنفسی بسیار مهم است.
separator line

همچنین بخوانید:

خواص گیاه مرزه

مرزه چه خاصیتی دارد؟

برای درمان ناتوانی جنسی مرزه مصرف کنید

عرق مرزه : فواید شگفت انگیز عرق و گیاه مرزه

مرزه گیاهی است علفی ،یک ساله و دارای ساقه های منشعب به طول تا 30 سانتی متر ، رنگ گیاه سبز کدر می باشد که با همین مشخصه با دیگر گونه ها متفاوت است

ترکیبات مهم عرق مرزه
مرزه تابستانی ( برگ خشک ) حاوی حدود سیب سبز خانوادگی یک درصد اسانس می باشد که شامل اجسامی از جمله کارواکرول ، تیمول ، بتاپی نن ، پاراسیمن ، لیمونن و کامفن است . ترکیبات دیگر آن شامل ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است . ترکیبات مرزه بسته به شرایط آب و هوای ناحیه رویش ممکن است متفاوت باشد .

طریقه مصرف عرق مرزه

فواید درمانی عرق مرزه
اســانس و عرق گیاه مرزه داراى طبیعت گرم است و اثر مقوى معده، تســهیل کننــده عمل هضم، ضد نفخ و مدر دارد. سایر خواص دارویی عرق گیاه مرزه عبارتند از:

خواص عرق مرزه برای دستگاه گوارش
یکی از خواص عرق مرزه خاصیت اشتها آوری و چاق کنندگی است.

مصرف عرق مرزه باعث از بین رفتن نفخ معده شده، به ویژه در برطرف کردن نفخ ناشی از حبوبات موثر است و به طور کلی برای تقویت معده و دستگاه گوارش سودمند است. متخصصان طب سنتی برای درمان سوء هاضمه، ترشی معده و همچنین ورم روده و انگل روده توصیه میکنند همراه غذا مقداری عرق مرزه تناول شود.

مصرف عرق مرزه از اسهال و استفراغ جلوگیری میکند.

خواص عرق مرزه برای کودکان
عرق این گیاه، برای درمان کرم معده کودکان و نابودی انگل ها بسیار مفید میباشد.
برای تقویت نمودن اطفال کم بنیه توصیه می شود که از عرق مرزه استفاده شود . افزون بر این در گذشته از عرق این گیاه برای درمان فلج اطفال استفاده میکردند.
خواص عرق مرزه برای زنان
به طورکی استفاده از عرق مرزه به دلیل دارا بودن مواد معدنی به ویژه اهن و منگنز و ویتامین های موجود در این گیاه برای زنان بسیار مفیده بوده، همچنین برای تنظیم قاعدگی و خون سازی بدن استفاده از عرق مرزه وحشی موثر است .

ساقه مرزه دارای گره هایی است که از همین گره ها ساقه های دیگر منشعب می شوند و این ساقه ها نیزبه نوبه ی خود دارای انشعاباتی جدید می گردند ، به همین دلیل بوته گیاه به صورت پرشاخه و پرپشت به نظر می رسد .

برگ های گیاه باریک ، دراز ، نوک تیز ، نرم و پوشیده از تارهای کوتاه است که مات و کدر به نظر می رسند . برگ های مرزه همچنین دارای یک رگبرگ و غده های حاوی اسانس است . گل های آن نیز کوچک و به رنگ سفید ، سفید مایل به گلی یا گلی رنگ است که در فصل تابستان ظاهر می شوند . این گل ها به صورت ضخیم و در طول ساقه قرار گرفته اند .

مرزه به دو صورت خودرو و کشت شده وجود دارد . انتشار آن در اروپا به ویژه فرانسه ، سیبری ، جنوب و غرب آسیا و از جمله ایران است . محل رویش مرزه در ایران شامل شمال غرب ، تبریز ، خوی ، ارسباران و قسمت های مختلفی از خراسان است . پرورش این گیاه به عنوان سبزی خوراکی بوده و استفاده خشک آن در ادویه جات در نقاط مختلف ایران رایج است .

 

separator line

خواص مرزه برای سلامتی:
برگ مرزه و شاخه‌های آن دارای ترکیبات شیمیایی با کیفیت بالا هستند که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشند. این ترکیبات همچنین از بروز بیماری‌ها پیشگیری کرده و باعث افزایش سلامت کلی بدن می‌‌شود. علاوه بر این، فیبر موجود در این گیاه به کاهش LDL یا کلسترول بد خون کمک می‌کند ، در حالیکه کلسترول خوب خون یا همان HDL را افزایش خواهد داد.
برگ‌های مرزه دارای فنول‌های روغنی ضروری فراری همچون تیمول و کارواکرول است. همچنین ترکیباتی همچون لینالول، کامفن، کاریوفیلن و دیگر ترپنوئیدها نیز در آن یافت می‌شود.
تیمول یکی از مهم‌ترین روغن‌های ضروری است که خاصیت ضد قارچی و ضد عفونی آن از لحاظ علمی ثابت شده است.
علاوه بر موارد ذکر شده، ترکیبات فنولی دیگر همچون کارواکرول در مرزه از رشد باکتر‌ی‌های مختلف هچون coli و باسیلوس سرئوس جلوگیری می‌کند. کارواکرول، بنابراین ، به عنوان افزودنی غذایی سالم برای خواص ضد باکتریایی آن استفاده می‌شود. این ماده همچنین طعم تند و بی نظیری به مرزه می‌بخشد.

خواص عرق مرزه برای کلیه و مجاری ادرار
استفاده از این عرق در دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است. درمان ورم پروستات و سختی ادرار نیز از دیگر فواید استفاده از این عرق گیاهی میباشد.

separator line

سایر کاربردهای دارویی عرق مرزه
تقویت کبد، کلیه، روده، اعصاب، نور چشم و حافظه از مهمترین خواص عرق مرزه میباشد.
عرق مرزه برای درمان نقرس، اسهال و ناراحتی تنفسی سودمند بوده و نیروی جنسی را تقویت می نماید.
separator line

مضرات عرق مرزه
به طورکلی مزره و فراورده‌های جانبی آن نظیر اسانی و عرق این گیاه برای انسان مضر نبوده، با این حال مصرف بیش از اندازه آن ممکن است التهاباتی در مخاط ایجاد کند، همچنین مرزه در برخی موارد عوارضی در ریه ایجاد می کند و در صورت بروز عوارض جانبی برای رفع آن بایستی کمی سرکه خورده شود.

separator line

طریقه مصرف عرق مرزه

بهترین شکل مصرف عرق مرزه به این صورت است که پس از صرف هر وعده غذا، یک فنجان عرق مرزه را در یک لیوان آب ریخته و محلول حاصل را مصرف می کنیم.

همچنین دارویى به نام تیمیان Thymian که ترکیبی از مرزه، آویشن، رازیانه و اکالیپتوس است، ساخته شده و در داروخانه هاى کشور موجود است و داراى اثر ضد سرفه و خلط آور مى باشد.

مرزه منبع بسیار عالی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست که برای سلامت کلی بدن مفید وموثر است.برگ‌ها و شاخه‌های آن منبع بسیار غنی از پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و سلنیم می‌باشد. پتاسیم یکی از مهم‌ترین ترکیبات سلولی است و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند. منگنز نیز توسط بدن به عنوان یک کوفاکتور برای آنزیم‌های آنتی اکسیدان عمل می‌کند. آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز خون ضروری است.



:: بازدید از این مطلب : 385
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : msnag

گیاه کاکوتی مقوى معده و ضد عفونى کننده مجارى تنفسى است و خواص نعنا را داراست. خواص عرق کاکوتی عبارتند از: ضد باکتری، خلط آور، ضد سرما خوردگی و ضد عفونی کننده روده است.
همه چیز در مورد عرق آنخ (anekh) یا کاکوتی
گیاه کوهی و خودرو که در خراسان شمالی در بین کرمانی ها و ترک ها به نام آنخ شناخته میشود و در میان فارس ها به کاکوتی معروف است که البته نام های دیگری همچون کاکاتو و یا آویشن خراسانی هم برای گیاه آنخ به کار میرود.

مضرات مصرف عرق کاکوتی
مصرف عرق کاکوتی نباید به صورت مستمر و زیاد باشد و بهتر است پس از هر 6 روز مصرف مداوم، یک روز و پس از هر 3 هفته مصرف، یک هفته از مصرف آن خودداری شود. همچنین مصرف عرق کاکوتی در دوران بارداری بر جذب آهن بدن تاثیر منفی ندارد.

مصرف کاکوتی در بارداری
مصرف عرق کاکوتی نباید به صورت مستمر و زیاد باشد و بهتر است پس از هر ۶ روز مصرف مداوم، یک روز و پس از هر ۳ هفته مصرف، یک هفته از مصرف آن خودداری شود. همچنین مصرف عرق کاکوتی در بارداری بر جذب آهن بدن تاثیر منفی ندارد.

separator line

همچنین بخوانید:

خواص عرق کیالک چیست؟

خواص دارویی و درمانی عرق برگ درخت گردو در درمان بیماری ها

همه چیز در مورد عرق اترج (Bergamot)

خواص و فواید درمانی و جالب عرق برگ توت سیاه

خواص دارویی و درمانی عرق دارچین

 

عرق کاکوتی

خواص دارویی و درمانی گیاه آنخ (کاکوتی)
طبیعت عرق کاکوتی گرم و خشک است. برخی خواص دارویی عرق کاکوتی عبارتند از:

عرق کاکوتی ضد عفونی کننده مجاری تنفسی است.
استفاده از عرق کاکوتی خلط آور است.
یکی از خواص عرق کاکوتی خاصیت ضد قارچ و ضد انگل می‌باشد.
این عرق تقویت کننده بینایی است.
از خواص عرق کاکوتی تسکین درد ناراحتی‌های گوارشی به ویژه دل پیچه بوده، مصرف آن باعث تقویت معده می‌گردد.
عرق کاکوتی اشتها آور است.
عرق کاکوتی باعث جذب بهتر غذا شده و تاثیر منفی بر روی جذب آهن غذاها ندارد.
کاکوتی ضد اسپاسم، ضد باکتری، ضد قارچ و انگل و ضدعفونی کننده روده است.
از عرق و گیاه کاکوتی برای تسکین درد مفاصل و روماتیسم استفاده می‌شود.
در درمان سیاه سرفه و برونشیت موثر است.
استفاده از عرق و چای کاکوتی قاعده آور است.
دیگر فواید کاکوتی برای بدن
1. درد قاعدگی و پریود

در طب سنتی، گیاه کاکوتی یک بادشکن طبیعی است و به دلیل خواص ضد درد که دارد برای درمان کمرد درد و دل درد شدید در دوران قاعدگی و پریودی زنان استفاده می شود.کاکوتی کوهی به عنوان یک گیاه قاعده آور شناخته می شود و می تواند به درمان قاعدگی نامنظم کمک کند.

عرق کاکوتی : کاکوتی چیست و چه خواصی دارد + فواید عرق کاکوتی

برگ این گیاه علاوه بر طعم و مزه دلنشین و عالی، خواص درمانی بسیار زیادی دارد و رایجترین نوع استفاده از آن هم به صورت دم کرده همراه با چای و یا حتی بدون چای و فقط آنخ و دقیقا با همان روش دم کردن چای است.

البته در لبنیات هم برای طعم دار کردن ماست و در دوغ برای کم کردن اثرات گوارشی دوغ استفاده میشود. این گیاه هم خانواده ی گیاه آویشن می باشد و از تیره ی نعنائیان می باشد .گیاه کاکوتی که کردهای خراسان به آن آنخ یا آنوخ میگویند ، در شمال خراسان در بین ترک ها و فارس ها ی این استان هم با نام کردی آن یعنی آنخ شناخته شده است.

آنخ در بسیاری از کوهستان های شمال خراسان به وفور یافت می شود و مردمان زیادی را در فصل بهار به کوهستان ها برای جمع آوری آنخ می کشاند .این گیاه هم خاصیت داروئی دارد و هم خاصیت غذایی .

مشاهده
کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد .در شمال خراسان بیشتر آنخ را به همر اه چای دم میکنند و اینگونه طعم خوبی را به چای اضافه میکند و بعضی اوقات هم آنخ را به تنهایی دم میکنند.که این روش هم بسیار مورد استقبال است. و آب جوش ، رنگ سبز و خوش بویی را به خود میگیرد.

2. مردان

کاکوتی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت قوای جنسی در مردان بوده و به درمان ناتوانی جنسی و ناباروری مردان کمک می کند.

 

گیاه کاکوتی، خلط آور است که باعث سم زدایی و پاک سازی دستگاه تنفسی شده و به درمان سرفه و برونشیت کمک می کند.

7. روماتیسم و سیاتیک

گیاه کاکوتی کوهی به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد، می تواند به درمان روماتیسم و سیاتیک کمک کند.

پیشنهاد می شود که 100 گرم کاکوتی را در 3 لیتر آب بجوشانید و به آب وان اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه در آن بنشینید تا درد ناشی از روماتیسم و سیاتیک درمان شود.

8. سرطان

یک تحقیق در سال 2013 نشان داده که کاکوتی خواص ضد سرطانی دارد و یکی از بهترین گیاهان دارویی برای پیشگیری و درمان سرطان معده می باشد.

separator line

فواید روغن کاکوتی برای پوست
توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک یا روغن بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

9. روشن کننده پوست صورت

روغن کاکوتی یکی از بهترین روش ها برای پاک سازی پوست از آلودگی هاست که به روشن تر و سفید تر شدن پوست صورت کمک می کند.

3. معده و دستگاه گوارش

کاکوتی دارای خواص ضد التهابی و آرام بخش طبیعی است که به درمان معده درد، نفخ شکم، دل پیچه و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.
علاوه بر این کاکوتی به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، خطر ابتلا به زخم معده ناشی از هلیکو باکتر پیلوری را کاهش می دهد.
توصیه می شود که برای بهبود هضم غذا و درمان معده درد، یک فنجان دمنوش کاکوتی را بعد از غذا بنوشید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.
4. اسهال

در طب سنتی از کاکوتی برای درمان اسهال استفاده می شود؛ کاکوتی دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که روده را پاک سازی کرده و اسهال را درمان می کند.

5. دیابت و قند خون

یک تحقیق اولیه در ایران نشان می دهد که عصاره کاکوتی بر روی سلول های بتای پانکراس اثر گذاشته و با افزایش ترشح انسولین، باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

6. سرماخوردگی و آنفلونزا

در طب سنتی از کاکوتی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده می شود؛ کاکوتی دارای خواص ضد باکتریایی قوی بوده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

10. دئودورانت طبیعی

روغن کاکوتی دارای خواص ضد باکتریایی است و چون بوی تندی دارد، می توان از آن به عنوان یکی دئودورانت طبیعی استفاده کرد.

طریقه مصرف عرق کاکوتی
عرق کاکوتی را بعد از هر غذا همراه با نصف لیوان آب میل نمائید. همچنین در صورت دسترسی به گیاه تازه می‌توان آن را خشک و مانند چای دم کرده و مصرف نمود. برای تهیه چای کاکوتی، سه نوبت در روز در هر نوبت 1 قاشق چایخوری (2 تا 3 گرم) از پودر گیاه را در 1 فنجان آب جوش بریزید، پس از مدت 10 دقیقه آن را صاف و بعد از غذا میل کنید.



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : msnag

در میانه تنه نخل مغز ترد و شیری‌رنگی وجود دارد که شیرین و گس است و « پنیر نخل یا مغز درخت خرما Heart of Palm » نامیده می‌شود و بسیار مقوی و گران‌ قیمت است.

در ابتدای بهار که نخل شکوفه می‌زند، شکوفه‌ها را که طارونه نام دارد می‌‌چینند و از آن عرق طارونه می‌گیرند که مانند بقیه عرقیجات مفید و درمانگر دردهای معده است.

عرق طارونه مقوی، گرم و برای قلب مفید است.درخت خرما هم جنس نر و ماده دارد و گره افشانی توسط همین طارونه ها انجام میشود .

۸. حفاظت از سلامت دستگاه عصبی

ویتامین‌های موجود در خرما موجب می‌شوند سلامت و عملکرد دستگاه عصبی تقویت شود. پتاسیم یکی از مواد اصلی و مهم برای داشتن یک دستگاه عصبی سالم است و علاوه بر آن سرعت و هوشیاری مغز را افزایش می‌دهد.

ازآنجاکه خرما حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است پس غذایی عالی برای افراد مسن و افرادی که سیسم عصبی‌شان دچار کندی و رخوت شده است می‌باشد؛ همچنین برای افرادی که می‌خواهند قدرت ذهنی و مغزی خود را افزایش دهند.

۹. بهبود سلامت قلب

خرما در حفظ سلامت قلب شما بسیار مؤثر است. اگر خرما را شب در آب بخیسانید و صبح آن را له کنید و مصرف کنید می‌تواند در درمان ضعف قلب مؤثر واقع شود. پتاسیم موجود در آن‌هم طبق پژوهش‌ها می‌تواند از حملات قلبی و سایر بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

عرق طارونه : خواص دارویی عرق طارونه و طرز استفاده آن


separator line

خواص عرق طارونه :
تقویت قوای جنسی
خواب اور
مقوی اعصاب
رفع امراض روماتیسمی
مقوی
ضد درد مفاصل
مخلوط آن با عرق بهار نارنج خواب آور قوی
تقویت قوای جنسی
این چای خواب آور و برای درمان بیخوابی مفید می باشد.
تقویت کننده اعصاب.
استفاده از این چای برای بدن بسیار تقویت کننده می باشد.
این چای معده را تقویت کرده و برای سلامتی معده مفید می باشد.
برای سلامتی قلب و عروق مفید می باشد.
این گیاه آرامش بخش ، ضد استرس و اضطراب میباشد.
ضد افسردگی
separator line

طرز تهیه چای طارونه
می توانید عرق این گیاه را روزانه یک استکان مصرف کنید .
همچنین می توانید شربتی از آن تهیه کرده و میل کنید .
برای تهیه دمنوش این گیاه شکوفه های آن را با آب جوش ۱۰ – ۱۵ دقیقه بجوشانید سپس مصرف کنید .
روزی سه بار ،یک قاشق غذاخوری در یک سوم فنجان آب بعد از هر غذا میل شود.
separator line

11 خواص خرما برای سلامتی
۱. مستحکم کردن استخوان‌ها

میزان قابل توجه مواد معدنی مثل فسفر، پتاسیم و کلسیم که در خرما یافت می‌شود آن را به یک غذای کامل و فوق‌العاده برای تقویت استخوان‌ها و مقابله با بیماری‌های دردناک و ناتوان‌کننده‌ای مثل پوکی استخوان تبدیل کرده است.

خرما حاوی سلنیوم، منگنز، مس و منیزیم است که همه‌ی آن چیزی است که برای رشد و تقویت استخوان‌ها ضروری است به‌خصوص برای افرادی که پا به سن می‌گذارند و استخوان‌هایشان رو به ضعیف شدن می‌گذارد.

۲. درمان یبوست

خرما را معمولاً جزو خوراکی‌های ملین طبقه‌بندی می‌کنند. به همین دلیل خوردن مرتب آن به افرادی که دچار یبوست هستند توصیه می‌شود. برای اینکه از خاصیت مسهل کنندگی خرما بیشترین بهره را ببرید شب آن‌ها را در آب بخیسانید و صبح خرما و آب آن را میل کنید.

خرما حاوی مقادیر زیادی فیبر محلول است که برای بهبود حرکت دودی روده و عبور آسان غذا از جهاز هاضمه ضروری است، به همین خاطر می‌تواند علائم یبوست را از بین ببرد.

۳. درمان اختلالات روده‌ای

ترکیبات نیکوتینی موجود در خرما برای درمان بسیاری از اختلالات روده‌ای مفید است. مصرف مداوم آن از رشد ارگانیسم‌های مضر جلوگیری می‌کند درنتیجه به رشد باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کند.

مشاهده
فواید شگفت انگیز عرق طارونه
درخت نخل ازآن آفریده‌های عجیب خداست که همه چیزش برای انسان مفید است. در میانه تنه نخل مغز ترد و شیری‌رنگی وجود دارد که شیرین و گس است.
از تنه آن در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و تنه نخلی که در ساخت سقف ساختمان یا ستون‌ها استفاده می‌شود، در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال عمر می‌کند. و پنیر نخل یا مغز درخت خرما نامیده می‌شود و بسیار مقوی و گران‌قیمت است.
در ابتدای بهار که نخل شکوفه می‌زند، شکوفه‌ها را که تارونه نام دارد می‌‌چینند و از آن عرق تارونه می‌گیرند.که مانند بقیه عرقیجات مفید و درمانگر دردهای معده است.درخت خرما هم جنس نر و ماده دارد و گره افشانی توسط همین تارونه ها انجام میشود .
همه چیز در مورد عرق طارونه :
عرق غلیظ شده با درصد خلوص بالا گیاه طارونه می باشد (تا 50 درصد خلوص) که در شرایط کاملا بهداشتی تهیه شده است و فاقد هرگونه مواد افزودنی ونگهدارنده ها (100 درصد طبیعی) می باشد و ازماده موثره گیاه و آب تشکیل شده است.

با توجه به غلظت بالایی که دارد یک قاشق از آن معادل یک فنجان عرق معمولی گیاه طارونه بوده و خواص درمانی آن با مدت زمان و مقدار مصرف کمتر نمود پیدا می کند.

طارونه

طریقه مصرف عرق طارونه :
روزی سه بار ،یک قاشق غذاخوری در یک سوم فنجان آب بعد از هر غذا میل شود.
در صورت مصرف داروهای شیمیایی به مدت دو ساعت قبل از داروی شیمیایی مصرف شود.
موارد احتیاط و منع مصرف عرق طارونه :
زنان باردار و مادران شیرده با نظر و مشورت پزشک مصرف نمایند.

طبیعت گیاه طارونه

طارونه طبیعت گرم دارد.

شرایط نگهداری طارونه

در جای خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.

دوره مصرف عرق طارونه

چهل روز به صورت پیوسته مصرف گردد به مدت پانزده روز قطع مصرف و استراحت به بدن و سپس دوره جدید مصرف شروع گردد.
عرق طارونه از غلاف های گل ها و شکوفه های نخل بدست می آید.
غلاف های گل نخل را که بویی مطبوع دارد را در دیگ می جوشانند و بخار آن را به مایع تبدیل کرده و به عنوان نوشیدنی مصرف می کنند.
ساخت عرق طارونه در دهه های اخیر رواج یافته و قدمت زیادی ندارد.

 

۶. کمک به افزایش وزن

خرما باید جزوی از رژیم غذایی سالم باشد چراکه حاوی قند، پروتئین و بسیاری از ویتامین‌های ضروری است. اگر خرما را با خیار له‌شده مصرف کنید می‌توانید وزنتان را در محدوده‌ی نرمال و متعادل نگه دارید. یک کیلو خرما تقریباً ۳۰۰۰ کالری دارد و کالری موجود در این مقدار برای تأمین نیاز روزانه‌ی بدن انسان به انرژی کفایت می‌کند.

۷. افزایش انرژی

خرما سرشار از قند‌های طبیعی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکروز است؛ بنابراین اگر می‌خواهید با خوردن یک میان وعده انرژی‌تان را به‌سرعت افزایش دهید خرما را انتخاب کنید.

بسیاری از مردم سرتاسر جهان برای میان وعده‌ی عصرشان و برای اینکه از خستگی و رخوت خارج شوند از خرما استفاده می‌کنند. عموماً هنگام ورزش در باشگاه یا در خانه دچار خستگی شدید می‌شوید، با خوردن چند عدد خرما در چنین مواقعی به‌سرعت انرژی خود را بازیابی کنید.

خرما، چون هم فیبر‌های غیر محلول و هم فیبر‌های محلول به همراه مقادیر فراوانی از اسید‌آمینه‌های مفید دارد می‌توان به گوارش بهتر غذا کمک کند بنابراین باعث می‌شود مواد مغذی غذا‌ها توسط جهاز هاضمه بهتر جذب شوند.

۴. درمان کم‌خونی

خرما مواد معدنی زیادی دارد که برای بسیاری عوارض و اختلالات مفید هستند، اما مقادیر بالای آهن، خرما را به یک مکمل رژیمی عالی برای مبتلایان به کم‌خونی تبدیل کرده است.

خرما با میزان بالای آهنی که دارد کمبود آهن را در بیماران کم‌خون جبران می‌کند انرژی و بنیه را تقویت می‌کند و احساس رخوت و سستی را از بین می‌برد.شما می‌توانید تکه‌های خرما را به غلات صبحانه و فرنی خود اضافه کنید.

۵. درمان حساسیت‌ها

یکی از جالب‌ترین نکات در مورد خرما این است که این میوه حاوی سولفور طبیعی است. سولفور به‌ندرت در مواد خوراکی یافت می‌شود، اما اثراتش بر سلامتی انسان بی‌شمار است ازجمله اینکه از بروز واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های فصلی جلوگیری می‌کند.

طبق پژوهشی که در سال ۲۰۰۲ انجام شد، ترکیبات ارگانیک سولفور بر بسیاری از افرادی که مبتلا به آلرژی فصلی رینیت هستند اثر مثبتی دارد. حدود ۲۳ میلیون نفر فقط در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. خرما می‌تواند با واردکردن سولفور به رژیم غذایی علائم این حساسیت‌های فصلی را به طرز قابل‌توجهی کاهش دهد.



:: بازدید از این مطلب : 377
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : msnag

نوزادان و کودکان

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر سبوس برنج بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که بهتر است نوزادان و کودکان از مصرف سبوس برنج اجتناب کنند.

طبع سبوس برنج

طبیعت سبوس برنج معتدل می باشد. سبوس برنج سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین E، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سلنیوم، فیبر و اسید های چرب ضروری می باشد.

طرز استفاده از عرق شلتوک

سبوس برنج را به صورت پودر سبوس برنج برای تهیه انواع نان، کوکی و شیرینی استفاده می کنند.
همچنین سبوس برنج را برای تهیه سوپ سبوس برنج و سبوس برنج دم کرده استفاده می کنند.
از سبوس برنج برای تهیه دمنوش و عصاره سبوس برنج و همچنین روغن سبوس برنج هم استفاده می شود.
مقدار مصرف سبوس برنج در روز

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. عرق شلتوک مرطوب کننده طبیعی پوست
سبوس برنج به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E که دارد باعث افزایش رطوبت پوست شده و از خشکی پوست در فصل زمستان جلوگیری می کند.دو قاشق غذا خوری پودر سبوس برنج را در یک فنجان آب گرم حل کنید و با یک پد پنبه ای بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

2. عرق شلتوک روشن شدن پوست صورت
سبوس برنج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که باعث پاک سازی پوست شده و به روشن تر شدن پوست صورت و درمان لکه های پوستی کمک می کند.


برای کاهش کلسترول بالای خون : 12-84 گرم سبوس برنج در روز
برای درمان سنگ کلیه : 10 گرم سبوس برنج دو بار در روز برای 3 تا 5 سال
برای لاغری و کاهش وزن : 1 قاشق چای خوری سبوس برنج را در یک لیوان آب میوه یا یک لیوان آب بریزید و بنوشید
ارزش غذایی سبوس برنج (100 گرم)
کالری : 246
چربی : 7 گرم
کربوهیدرات : 66 گرم
فیبر : 15 گرم
پروتئین : 17 گرم
قند : 1.5 گرم
همچنین بخوانید:

خواص عرق کیالک چیست؟

خواص دارویی و درمانی عرق برگ درخت گردو در درمان بیماری ها

همه چیز در مورد عرق اترج (Bergamot)

خواص و فواید درمانی و جالب عرق برگ توت سیاه

خواص دارویی و درمانی عرق دارچین

عرق شلتوک : 15 خاصیت عرق چلتوک برای سلامتی، لاغری، پوست و مو

مشاهده
ماسک سبوس برنج و شیر و عسل

 

7.درمان یبوست با عرق شلتوک
مقادیر بالای فیبر موجود در سبوس برنج به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود.

8. درمان دیابت و قند خون با عرق شلتوک
سبوس برنج یکی از بهترین منابع طبیعی فیتوسترول هاست که به کنترل قند خون کمک می کنند.

مقادیر بالای فیبر موجود در سبوس برنج به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

9. درمان فشار خون با عرق شلتوک
تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای فیبر و پتاسیم موجود در سبوس برنج به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

10. درمان کلسترول خون و قلب با عرق شلتوک
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی و فیبر موجود در سبوس برنج به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.
11. درمان کم خونی با عرق شلتوک
مقادیر قابل توجه آهن و ویتامین های B موجود در سبوس برنج به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و کم خونی یا آنمی را درمان می کند.

12. تقویت حافظه با عرق شلتوک

مقادیر بالای منگنز موجود در سبوس برنج به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. همچنین ویتامین های B5 و B6 موجود در سبوس برنج باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند.

دو قاشق غذا خوری پودر سبوس برنج و یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی را در یک فنجان شیر گرم حل کنید و با یک پد پنبه ای بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

3. تقویت و افزایش رشد مو با عرق شلتوک
سبوس برنج مقادیر بالای آهن و مس دارد که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقوی فولیکول های مو باعث افزایش رشد مو می شود.

ماسک سبوس برنج برای مو

دو قاشق غذا خوری سبوس برنج را در دو لیتر آب بریزید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید، سپس بگذارید تا سبوس ها ته نشین شوند و آب آن را بر روی مو ها و پوست سر بریزید و خوب ماساژ دهید.

4. لاغری و کاهش وزن با عرق شلتوک
مقادیر بالای فیبر موجود در سبوس برنج باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در سبوس برنج با افزایش متابولیسم بدن باعث لاغری و کاهش وزن می شوند.

5. چاقی صورت با عرق شلتوک
سبوس برنج حاوی مقادیر بالای مواد نشاسته ای است و در طب سنتی گفته می شود که مصرف آن می تواند باعث چاقی صورت شود.

6. فواید عرق شلتوک برای بدنسازی
مقادیر بالای ویتامین B6 موجود در سبوس برنج به افزایش انرژی ورزشکاران و بدنسازان در تمرینات بدنسازی کمک می کند. مقادیر قابل توجه پروتئین موجود در سبوس برنج باعث تقویت عضلات و بهبود عضله سازی در بدنسازی می شود.


13. درمان سرطان با عرق شلتوک
یک تحقیق در ژاپن نشان داده که سبوس برنج به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E که دارد خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و باعث آپوپتوز (مرگ سلولی) سلول های سرطانی می شود.
14. درمان سنگ کلیه با عرق شلتوک

در طب سنتی ژاپنی از سبوس برنج برای درمان سنگ کلیه استفاده می شود؛ گفته می شود که فیتیک اسید موجود در سبوس برنج به کاهش جذب کلسیم از روده کمک کرده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.
15. درمان پوکی استخوان با عرق شلتوک

مقادیر بالای مواد معدنی به ویژه منگنز و فسفر موجود در سبوس برنج باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در دوران یائسگی را کاهش می دهد.

عرق شلتوک

عوارض و مضرات عرق چلتوک
حساسیت و آلرژی

سبوس برنج در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شود که با خارش و قرمزی پوست مشخص می شود.

معده و دستگاه گوارش

زیاده روی در مصرف سبوس برنج به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد، برای افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مانند زخم معده و روده و کولیت عصبی روده مناسب نیست.

مشکل بلع

متخصصان توصیه می کنند که افرادی که در بلع مشکل دارند بهتر است از مصرف سبوس برنج اجتناب کنند چون می تواند باعث خفگی شود.

دوران بارداری

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر سبوس برنج بر روی جنین و زنان باردار منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری از مصرف سبوس برنج اجتناب کنند.

دوران شیردهی

متخصصان توصیه می کنند که بهتر است زنان در دوران بارداری از مصرف سبوس برنج اجتناب کنند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : msnag

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر و برگ‌های آن معطر، دمبرگدار، تخم مرغی شکل با قاعده‌ی قلبی، نوک‌تیز با لبه‌های کنگره‌ای و دندانه اره‌ای می‌باشند. در انتهای ساقه‌ها، گل دهنده و گل‌های آن طبقیِ زرد رنگ و دور طبق، گلبرگ‌های زبانه‌ای به رنگ سفید دیده می‌شوند.

مضرات شاه اسپرم
مصرف آن جز در مواردی که ایجاد حساسیت نمی کند، مجاز می باشد.
زنان باردار باید در خوردن شاه اسپرم رعایت کنند.
شرایط نگهداری عرق شاه اسپرم
نگهداری از عرق و شربت گیاهی شرایط خاصی دارد که در صورتی که این شرایط رعایت نشود خواص این نوشیدنی‌ها تحت تاثیر آن کم شده یا به‌طور کلی از بین می‌رود.
بهترین روش پیشنهادی برای نگهداری از عرقیات گیاهی قرار دادن آنها در ظروف شیشه‌ای تیره ‌رنگ یا آلومینیومی است به گونه‌ای که در آنها به طور کامل بسته شود.
برخی عرقیات در مقابل نور خورشید و گرما عطر و خاصیت خود را از دست می‌دهند بنابراین سعی کنید این عرقیات را دور از تابش خورشید و در مکانی خنک قرار دهید.
عرقیات متناسب با شرایطی که تهیه و تولید می‌شوند از یک تا ۳ سال تاریخ مصرف دارند، بنابراین هنگام مصرف عرقیات گیاهی به تاریخ انقضای آنها دقت کنید.
از نگهداری عرقیات گیاهی در مکان‌های گرم و مرطوب پرهیز کنید. این مکان‌ها خاصیت عرقیات را از بین می‌برند.
عرق شاه اسپرم : فواید شگفت انگیز عرق شاه اسپرم

 

رویش جغرافیایی شاه اسپرم :

در نواحی معتدله سرد اغلب کشورها خصوصاً در کشورهای اروپایی، آسیای مرکزی و در ایران بیشتر در نواحی استان‌های شمالی، شمال غربی و چهارمحال و بختیاری انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در شاه اسپرم:

در گیاه یک ماده‌ی تلخ و غیره تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده شاه اسپرم :

عرق تهیه شده از اندام هوایی گیاه.

شاه اسپرم

خواص درمانی عرق شاه اسپرم
بارزترین خاصیت درمانی شاه اسپرم مقوى معده ، بادشکن ،ضد عفونى کننده دهان و دستگاه گوارش ، مدر و ضد تشنج مى باشد.
به علت داشتن اسانس مخصوص بوى پیاز و سیر را از دهان مى برد.
عصاره یا عرق شاه اسپرم براى درمان زکام و سینه درد و سرفه به کار مى رود.
مضمضمه جوشانده غلیظ و جویدن شاهسپرم جهت رفع آفت دهان و بو کردن آن براى رفع سر درد مفید است .
کسانى که هنگام مسافرت در اتومبیل – هواپیما و کشتى حالشان بهم مى خورد و دچار سر درد و دل بهم خوردگى مى شوند، مى توانند از شاه اسپرم استفاده کنند، و با بو کردن و جویدن برگ هاى نازک شاهسپرم خود را تسکین دهند
شاه اسپرم میکرب هاى اسهال و وبا را از بین می برد .
بوى شاهسپرم مگس را فراری مى دهد.
خوردن بذر شاهسپرم مقاومت بدن را در برابر سموم زیاد مى کند.
شاهسپرم داراى ویتامین k بوده و براى خون دماغ و بواسیر خونى سودبخش مى باشد
در گذشته تخم شاه اسپرم با شکر کوبیده ، جهت رفع بوى زیر بغل استعمال مى کردند
در تبریز نوعی از شاه اسپرم که بسیار خوشبوست کاشته و عرق برگ آنرا براى رفع دل درد و تقویت معده مصرف مى نمایند.
عرق آن برای درمان دل درد و دل پیچه و همچنین برای خوشبو و خوشمزه کردن چای،دوغ و آبدوغ خیار به کار می‌رود.
روش مصرف عرق شاه اسپرم
مصرف گیاه: می توان مقداری از گیاه خشک و یا تازه را مانند چای دم کرد و قبل از هر وعده غذا میل نمود.
گیاه تازه: می توان به عنوان سبزی خوردن به همراه دیگر گونه ها همراه غذا میل نمود.
مصرف عرق : به صورت شربت (ترکیب شده با عسل ) و یا به صورت تنها قبل از هر وعده غذایی یک استکان میل شود. معمولا اکثر افراد آن را به چایی دم کرده شده به صورت عرق اضافه می کنند و یا برگهای آن را (یک یا دو برگ) به چای دم کشیده اضافه می کنند بیشتر از آن چایی را تلخ خواهد کرد.
عرق شاه اسپرم

خواص شاه اسپرم
تقویت کننده معده
بادشکن
ضد عفونی کننده دهان
ضد تشنج
از بین برنده بوی سیر و پیاز
درمان سرفه
زکام
آفت دهان ؛ استفاده از جوشانده گیاه یا جویدن آن
بهبود سردرد
ضد اسهال
ضد وبا
بواسیر
خون دماغ
رفع بوی بد زیر بغل ؛ بدین منظور شاه اسپرم را با شکر بکوبید و روی محل قرار دهید
درمان دل درد و دل پیچه ؛ بخصوص در زمان سفر
بوى شاه اسپرم مگس را فرار مى دهد
مدر
قاعده آور
تب بر
صفرابر
ضدعفونی کننده دهان
ضد اسهال و استفراغ
ضد انگل

 

نام علمی شاه اسپرم :

Tanacetum Balsamita L: نام فرانسه Baume des jardins، نام انگلیسی Balsam herb و نام دیگر آن شاهسفرم می‌باشد. در نواحی معتدله سرد اغلب کشورها خصوصاً در کشورهای اروپایی، آسیای مرکزی و در ایران بیشتر در نواحی استان‌های شمالی، شمال غربی و چهارمحال و بختیاری انتشار دارد.

yektanet-logo-sign
تبلیغ
یادگیری سریع زیباترین زبان آسیا/ گواهینامه وزارت علوم
یادگیری سریع زیباترین زبان آسیا/ گواهینامه وزارت علوم

مشاهده
تیره گیاه شاه اسپرم :

کاسنی Compositae

نوع گیاه شاه اسپرم :

بوته

مشخصات ظاهری شاه اسپرم :

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر و برگ‌های آن معطر، دمبرگدار، تخم مرغی شکل با قاعده‌ی قلبی، نوک‌تیز با لبه‌های کنگره‌ای و دندانه اره‌ای می‌باشند. در انتهای ساقه‌ها، گل دهنده و گل‌های آن طبقیِ زرد رنگ و دور طبق، گلبرگ‌های زبانه‌ای به رنگ سفید دیده می‌شوند.

طبیعت شاه اسپرم :

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم است.


رفع دل درد



:: بازدید از این مطلب : 351
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : msnag

یک مکان شروع خوب برای تجزیه و تحلیل رویاها، شناسایی نمادهای رایج و درک اینکه آنها ممکن است به طور خاص برای شما معنی داشته باشند.

دوستان و خانواده

افرادی که در رویاهای شما ظاهر می شوند ممکن است بخش هایی از شخصیت شما را منعکس کنند.

تجزیه و تحلیل این رویاها ممکن است به فکر کردن در مورد آنچه که شخص در رویا انجام می‌داد و اینکه فکر می‌کنید چه بخشی از خودتان ممکن است از طریق شخص مقابل به شما نشان داده شود کمک کند.

اب

تعبیر خواب آب ممکن است نمادی از احساسات شما باشد. تعبیر اگر آب ساکن و کدر به نظر می رسد، می تواند نشان دهنده قطع ارتباط با وضعیت عاطفی شما یا نیاز به کشف احساسات خود باشد.

رانندگی

رانندگی را می توان نوعی حرکت رو به جلو در نظر گرفت. اگر ماشین روشن نشود، ممکن است احساس رکود یا گیرکردن کنید. اگر ماشین به آرامی کار می کند، شاید احساس می کنید در مسیر زندگی خود پیشرفت خوبی دارید.

سقوط

اگر خواب می بینید که سقوط می کنید، ممکن است با چالش های کنترلی در زندگی خود روبرو باشید.

تعبیر خواب اگر از افتادن احساس آرامش کردید یا در خواب احساس خوشایندی داشتید، ممکن است مقداری وزن احساسی را رها کنید و اکنون احساس آرامش کنید.

اگر هنگام افتادن در خواب احساس ترس کردید، ممکن است برای شما سخت باشد که نتوانید همه چیز اطراف خود را کنترل کنید. همچنین می تواند به این معنی باشد که احساس می کنید کسی را ناامید می کنید.

چگونه رویاهای خود را تجزیه و تحلیل تعبیر خواب می کنید؟

تعبیر خواب تعبیر خواب شما به صبر، تمرین و ذهن باز نیاز دارد. ممکن است ایده خوبی باشد که به یاد داشته باشید که با شناسایی نمادها و فکر کردن در مورد معنای آنها برای شما شخصاً به رویاهای خود معنی می دهید.

یک رویا می تواند معانی مختلفی برای افراد مختلف در این معنا داشته باشد. بسته به اینکه چه زمانی آن خواب را می بینید، یک رویا نیز می تواند معانی مختلفی برای شما داشته باشد.

در اینجا چند نکته برای شروع تجزیه و تحلیل رویاهای خود آورده شده تعبیر خواب است:

سعی کنید هر روز رویاهای خود را به یاد بیاورید

بهترین زمان برای یادآوری رویاهای خود به محض بیدار شدن از خواب است، در حالی که رویا هنوز تازه است.

تعبیر خواب اگر خواب در طول شب از خواب بیدار می شوید، ممکن است یک دفترچه یادداشت در کنار تعبیر خواب تخت داشته باشید تا خوابتان را قبل از اینکه دوباره بخوابید ثبت کنید. ضبط یادداشت صوتی در تلفن شما نیز ممکن است کمک کند.

طبیعی است که در ابتدا فقط تکه هایی از رویاهای خود را به خاطر بسپارید. ممکن است مبهم یا بی معنی به نظر برسند. هرچه بیشتر یادآوری آنها را تمرین کنید، جزئیات بیشتری از رویاهای خود به یاد خواهید آورد.

2. نگه داشتن یک دفتر خاطرات رویایی را در نظر بگیرید
علاوه بر نوشتن یا ضبط جنبه‌هایی از رویاهایتان به محض بیدار شدن از خواب، داشتن یک دفتر خاطرات عمیق‌تر ممکن است به شما در تعبیر خواب کمک کند.

بر اساس یادداشت های خود هنگام بیدار شدن از خواب، سعی کنید تا آنجایی که می توانید جزئیات را یادداشت کنید. همانطور که تمام جنبه های رویا را می نویسید، احساس یا احساس خود را نسبت به آن نمادها یا صحنه ها درج کنید.

تعبیر خواب اگر هنگام نوشتن در مورد رویای خود ایده یا خاطره ای به ذهنتان می رسد، یادداشت ویژه ای داشته باشید. این ایده ها، خاطرات یا احساسات سرنخ های بیشتری در مورد اینکه خواب ممکن است برای شما معنی داشته باشد به شما می دهد.

هنگامی که با یک روان درمانگر متخصص در تحلیل رویا کار می کنید، تعبیر خواب شما احتمالاً نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

برخی از کارشناسان معتقدند بین چرخه خواب و شما ارتباط وجود دارد.

تعبیر خواب کمبود خواب ممکن است منجر به علائم سلامت روان شود در حالی که رسیدن به چرخه REM - مرحله ای که در دارید رویاهای واضح را تجربه کنید - می تواند منبع مورد اعتماد را با مزایای سلامت روان مرتبط کند.

در هر صورت ممکن است نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه باشد.

چگونه نمادها را در خواب خود تعبیر کنید

با آشنایی با نمادهای رایج می توانید تعبیر خواب را کشف کنید. این نمادها ممکن است معانی زیادی داشته باشند، بنابراین در نظر گرفتن زمینه و اهمیت شخصی توصیه می شود.هنگام شناسایی نمادها در رویاهای خود، این سؤالات را بپرسید:

خانه یا اتاق

خانه ها و اتاق ها می توانند جنبه شما را نشان دهند.

به عنوان مثال، اگر خانه یا اتاق ترسناک بود، می تواند جنبه ای از شما را نشان دهد که ممکن است از کاوش در آن احساس ترس کنید.

تعبیر خواب نگاه کردن به نمادهای دیگر در همان صحنه رویایی ممکن است به شما در ایجاد معانی شخصی احتمالی کمک کند.

سگ

به عنوان منبع محبت برای بسیاری از افراد در حالت بیداری، سگ ها می توانند نشان دهنده نیاز به عشق یا محبت باشند.

اگر از سگ می ترسید یا خواب یک سگ پرخاشگر را می بینید، ممکن است به این معنی باشد که در مورد یک موقعیت یا شخص خاصی احساس خطر می کنید، یا ممکن است احساس کنید توسط کسی آسیب دیده اید و هنوز از آن آگاه نشده اید.

دندان ها

تعبیر خواب دندان ها می توانند نمادی از پرخاشگری، قاطعیت یا "نیش شما" باشند.

خواب افتادن دندان ها ممکن است نشان دهنده استرس یا اضطراب شدید شما باشد. همچنین می تواند به این معنی باشد که شما در مورد عدم کنترل و قدرت در زندگی خود می ترسید یا نگران هستید.

اسلحه
سلاح هایی مانند اسلحه معمولاً پیرامون قدرت یا کنترل شخصی است.

تعبیر خواب خواب استفاده از اسلحه ممکن است با تمایل به صدمه زدن به کسی یا ناپدید شدن آنها از زندگی شما مرتبط باشد. اگر در خواب صدمه دیده اید، می تواند به این معنی باشد که در یک موقعیت یا با یک فرد احساس آسیب پذیری می کنید.

تعبیر خواب چیست؟

تعبیر خواب به معنای شناسایی عناصر خاص و تلاش برای درک اینکه آیا آنها برای شما اهمیت دارند یا خیر.

تعبیر خواب به عنوان یک ابزار درمانی مورد استفاده قرار گرفته است. این ممکن است به عنوان یک منبع خودآگاهی در هنگام کاوش در وضعیت ناخودآگاه و احساسی خود و هنگامی که در حال کار بر روی یافتن آرامش ذهنی هستید، عمل کند.

برای مثال، نظریه یونگ و گشتالت درمانی، عناصر تحلیل رویا را در رویکردهای درمانی خود گنجانده اند.

تجزیه و تحلیل رویای یونگ، نمادهای جداگانه هر رویا را از اهمیت بالایی در نظر می گیرد. این نمادها ممکن است به تجربیات دوران کودکی، دیدگاه های معنوی یا فرهنگ شما مربوط باشد.

به عنوان مثال، خواب دیدن کلاه قرمزی که روی زمین دبیرستان شما خوابیده است، می تواند نشان دهنده نگرانی فعلی در مورد ظاهر شما یا نیاز به قدردانی اجتماعی باشد، چیزی که ممکن است در دوران نوجوانی نیز احساس کرده باشید.

جنبه بزرگی از تعبیر خواب به تداعی‌های شما و معنایی که هر نماد برای شما شخصاً دارد، در نظر می‌گیرد. از این نظر، تعبیر خواب های خود می تواند بسیار موثر باشد.

در گشتالت درمانی، رویاها ممکن است پیام هایی از ضمیر ناخودآگاه شما در نظر گرفته شوند. در این رویکرد، رویاها ممکن است به عنوان تجلی شخصیت شما در نظر گرفته شوند که ممکن است نیاز به وحدت یا توجه داشته باشند.

برخلاف تحلیل یونگ، تعبیر خواب گشتالت ممکن است در مورد کار با نمادهای خاص نباشد، بلکه بیشتر جنبه هایی از شخصیت شما را که ممکن است نیاز به توجه داشته باشد و آگاهی دادن به آنها را شناسایی کند.

تحقیقات در مورد نمادها یا تعابیر رویاها محدود و بی نتیجه است.

رویاها چه چیزی را در مورد سلامت روان شما نشان می دهند؟
رابطه بین سلامت روان شما و آنچه در مورد آن خواب می بینید هنوز مشخص نشده است، اما برخی شواهد نشان می دهد که در واقع یک ارتباط وجود دارد.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که بهزیستی ذهنی یک فرد ممکن است بر محتوای رویاها تأثیر بگذارد.

تعبیر خواب به عنوان مثال، محققان دریافتند که تجربه آرامش ذهنی قبل از به خواب رفتن با شانس بالاتری برای تجربه رویای خوشایند مرتبط است. از سوی دیگر، اضطراب معمولاً منجر به عاطفه منفی رویا می‌شود.

نویسندگان مطالعه پیشنهاد کردند که بر اساس این یافته‌های اولیه، رویاها دارای پتانسیل نشانگر سلامت روان هستند و به شما بینشی در مورد بهزیستی ذهنی خود می‌دهند.

و از آنجایی که رویاها اغلب شامل هستند، این فرضیه نیز وجود دارد که ممکن است به شما در پردازش و مدیریت احساسات کمک کند.

تعبیر خواب آنها راهی برای بازنشانی عاطفی خواهند بود و می توانند شما را برای هر گونه چالش عاطفی که ممکن است روز بعد با آن روبرو شوید آماده کنند.



:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1397 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 ... 9 صفحه بعد